IMG_0964

Lidingö Runt, tävlingen som blev vårat Waterloo.

2016-05-24 / Anders, Kjell, Racing, Uncategorized

Tävla i segling, det borde inte vara så svårt eller hur? Det var i alla fall vad vi trodde före starten av Lidingö Runt. Det visade sig att vi hade fel, väldigt fel.

Förberedelserna för tävlingen började på onsdagskvällen när vi strålade samman med Richard Wästberg på Vikingarnas segelsällskap som ligger vid Hundudden. Richard äger också en Seascape 18 som han har seglat under en säsong, så det var både lärorikt och mycket trevligt att träffas samtidigt som vi fick en del tips om båten. Efter att vi klarat av det första sociala pratet, så satte vi igång med att rigga båten, och göra det mesta klart inför lördagen. Nu börjar vi faktiskt kapa en del av tiden det tar. När det nu var ett så perfekt seglarväder så stack vi ut med Richard och hans kompis och tränade ett par timmar. För både Kjelle och jag kände att vi behövde slipa lite mer på gennakerseglingen. I och med att båten kunde ligga kvar tills på lördagen så kunde segel och rigg sitta på plats, vilket skulle spara en hel del tid åt oss på lördagen.

Lördagen den 21 Maj. Tävlingsdag.

Hämtade upp Kjelle på morgonen klockan 7, och körde in till stan. Stannade till på 7/11 på Valhallavägen för proviantera lite inför dagen. Nu är det ju oerhört smart att handla mat i den dyraste affären i hela stan, men vafan, det kostar att ligga på topp. Visade sig att vi inte var de enda som inte hade planerat kanonbra, för vi träffade ett par andra besättningar som var ute i samma ärende. Blev mycket hej, hej och lycka till med seglingen (fast inte för mycket såklart). För det vet väl alla att det viktigaste är inte att deltaga utan att vinna. Eller är det tvärt om? Väl på plats nere vid båten var det bara att ta bort kapellet och börja rigga oss själva med torrdräkterna från Ursuit. Skulle visa sig senare att det var väldigt begåvat att ta på oss dem, trots att solen glimtade fram mellan molnen. Dags att sjösätta båten. Börjar bli rutin nu att backa med bil och båttrailer, så det var inga konstigheter som en god vän brukar säga till mig. När båten ligger i sjön så tittar vi ut på fjärden där det blåser rejält. Vi bestämmer oss för att det är onödigt att ta med motorn i båten. Det är ju ändå tävling, och det är bra med så lite vikt som möjligt. Det var ett väldigt dåligt beslut. Mer om det sen.

Seglar iväg till startplatsen som ligger precis bredvid Lidingöbron. Vår starttid är klockan 10:50, och vi är en smula tidiga, ganska mycket faktiskt. Alla som känner mig vet att det inte är särskilt ovanligt att det blir så. Googla tidspessimist så kommer det upp en bild på mig. Vi får alltså ligga och snurra runt bland en hel del andra båtar i en timme och en kvart innan det blir vår tur att starta. Tur att Kjelle har koll på väjningsreglerna som ett riktigt seglarproffs, för det blev ganska trångt ibland.

Det är bra tryck i vinden när starten går. Vi kommer iväg sist. Hur gick det här till? Vi ska ju vara med och tampas där uppe. Märks direkt att vi kommer få problem med att vinden för den försvinner bakom de stora båtarna. Vi försöker komma undan lite för att få lite fri vind. Men det går sådär. Ok nu ska gennakern upp! Det tråkiga för oss då är att vinden ligger på rakt akterifrån. Det gör att vi måste ligga och gippa hela tiden för att få bra fart i båten. Vi kryssar när vi seglar medvind med andra ord. Det gör att vi tappar en del mot de båtar som seglar med spinnaker. Ni ser att det kommer en hel del undanflykter nu va? Lugn bara, jag är inte färdig med dem på långa vägar! Rundar udden vid Rävviken på Lidingö och får motvind hela benet norr om ön. Vår båtmodell är inte känd för att vara en bra kryssbåt så vi får verkligen kämpa på. Trångt är det också. Vi känner oss ganska små där när vi sitter i vår lilla 18 fotare. Speciellt när Hyundais 30meters båt blåser förbi med tre gånger vår fart. Drygt. Snart är får vi en perfekt halv-vind säger jag till Kjelle, vänta bara tills vi passerar Sticklinge Udde, då jäklar blir det åka av. Vad händer då tror ni? Vinden försvinner så gott som helt. Det var ju nu som vi skulle hämta hem tiden vi torskade på kryssen, och då försvann motorn. Hel…….ete!

Vi går i alla fall i mål på tiden 3:28:55, vilket ger en beräknad tid på 3:47:43 efter korrigering för SRS. Det resulterar i placering 212 av 224 som fullföljer tävlingen. Nöjda med det? Inte direkt. I ärlighetens namn så är det nog en kombination av orutin, och lite märkliga vindar. Vi får helt enkelt träna mer. Trötta tar vi fram vår exklusiva 7/11 lunch och käkar lite. Sen är det dags att ta sig samma väg runt ön igen. Båten går nämligen inte under järnvägsbron. Trots att den är liten och nätt.

Tyvärr för oss så har det hänt en del med vindarna under tiden vi har tävlat. Det börjar mojna betänkligt. Vad var det nu vi tyckte var onödigt att ha med på båten under en tävling? Jo motorn. När vi är utanför Gåshaga brygg händer det som inte får hända. Vinden försvinner helt. Vi får alltså avsluta den här fantastiska dagen med att paddla drygt två distansminuter. Toppen! Förutan motor och bara med paddel blir Anders en sur gubbe. Vi kommer iaf fram till Hundudden tillslut, och åstadkommer nog den snabbaste avriggningen i Seascapes historia. Hemma igen i Veckholm 22:30. Det blev en lång dags färd mot natt.

Här är lite bilder från dagen:

_DSC3267

Kapellborttagning modell snabbt så det blir suddigt i bild.

_DSC3269

Att det alltid ska var trassligt här framme.

_DSC3282

Fokus på detaljerna.

_DSC3286

Dekaler på plats. Nu ska det tävlas.

_DSC3289

Kapten Kjell med sin fina torrdräkt från Ursuit. De säljs av Seapax.

_DSC3314

Richard Wästberg med gast förbereder sig för start.

_DSC3324

En till bild på Richard.

_DSC3361

Vi fick i alla fall en väldigt fin kväll när vi kom fram från vårt paddeläventyr.

IMG_0964

Det här är hur vi seglade tävlingen.

Det var allt från vår tävlingshelg. Här är en länk till resultatlistan från tävlingen. Lidingö Runt

To be continued…..

 

4 svar till “Lidingö Runt, tävlingen som blev vårat Waterloo.”

  1. Jonathan Dart skriver:

    Vad hände med er Seascapekompis? Avbröt han?

    ”DNF Richard Wästberg VSS 18 SWE 268 Minminiminimono”

  2. Björn Datt skriver:

    Härlig blogg. Just nu känns det som du skriver bättre än du seglar…
    Fick mig några goda skratt.
    Ni har säkert nytta av den erfarenhet som vissa små misstag ger!

    • admin skriver:

      Tack Björn! Hoppas det går bättre med seglingen nästa tävling i Bohuslän. 170 distans som tar minst 30 timmar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *